onsdag 9. september 2020

5 kjappe med Johan Berggren

 


I anledning konsert førstkommende fredag med Johan Berggren & Innflytterne, så har vi tatt oss en liten prat med hovedpersonen selv om Namsos, Klompen og noe jeg trodde var en andefløyte.

Hei, er du klar for fem kjappe spørsmål om litt løst og fast?
Hei sir, fyr løs!
Har du noe forhold til Namsos fra før av?
Bortsett fra et bilde jeg fikk fra mor og far i sommer fra de var på norgesferie har jeg aldri hatt noe forhold til byen. Jeg har alltid blanda Namsos og Røros, men det veit jeg kun har med navnene å gjøre.
Hva er du mest spent på ved å komme til Namsos? Sånn bortsett fra konserten selvfølgelig.
Jeg er veldig spent på de skulpturene som har blitt satt opp i forbindelse med trelastvirksomhet. Jeg skjønte i sommer at det var faren til min første trommeslager som hadde lagd de. Liten verden.
Hva kan vi forvente av en Johan Berggren konsert?
Nei, jeg prøver meg på litt humor av og til, samtidig som jeg er veldig glad i å legge inn historier bak låtene. Så om man har lyst til å høre hvem denne låta handler om, eller på hvilket nachspiel jeg skrev den, så pleier det som regel å bli noen sånne historier.
Tar du med andefløyta (eller hva det nå heter)som vi fikk se på din første streaming konsert i vår?
Haha! Andefløyta, som er et mye bedre navn enn Kazoo(!), blir dessverre ikke med. Eller blir den det? Har i midlertidig med meg noen veldig stabile folk ellers, så det bør gå uten. Kristoffer Karlsrud Dahl på bass, Kristian Aadalen på trommer og Ingvald Minge på keys. Østfoldinger hele gjengen.
Du har hørt om Klompen? Hvem av Bjarne Brøndbo, Terje Tysland og Åge Aleksandersen ville du helst hatt med deg på tur dit og hvorfor?
Yes, Klompen ja... Hm, aller helst ville jeg gått tre turer, en med hver, men jeg ville spurt Tysland om han gadd. Tekstene hass, er for det første undervurdert av allmennheten, i tillegg tror jeg låtskrivere i køntri/vise-sjangeren har mye å lære av måten han skriver og lager låter på. Det skal være litt hoi og styr, og litt mindre "Dette er en veldig fin låt så nå må det være stille" stemning, som dessverre mange i denne sjangeren har plassert seg om dagen. Jeg har veldig respekt for alle tre, og den enorme innsatsen de har lagt inn, samtidig som jeg trur de har hatt det gøy på veien dit.

Da takker vi Johan for praten, og vi gleder oss stort til opptreden!
Og selvfølgelig håper vi så mange som lovlig mulig, i dagens situasjon, tar turen til vinbaren førstkommende fredag. Mistenker at dette kan bli en høydare av en konsert!






 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar